Vi skulle ved brug af zendoodle methoden opnå en forstålse for hvad der kendetegner genren. Ud over dette blev det understrejet at det var vigtigt for os at kunne arbejde med kunst som ikke involverer farver.
Vi skulle også opnå Indsigt i en samtidskunstners arbejde – hendes udsagn og formsprog.
-Bruge J. Nords formsprog til at udtrykke sig om en selv
- Afprøve forskellige former for zendoodles: organiske og geometriske
- Bruge zendoodles i selvportrættet
- Erfare en progression i forløbet, som med variation kan omsættes til et undervisningsforløb til børn
- Erfare viden om stregens udtryksmuligheder
Produktmålet
Lave 5 små zendoodles –tegninger med inspiration fra udvalgte youtube-film:
Én omkring et øje, én med organiske linjer, fri fabulation, én med geometriske former …
Lave et selvportræt med udgangspunkt i et foto, gerne med manipulationer og mønstre/ zendoodles som en fortællende del af billedet – med titel (brug karbonpapir)
I forløbet skulle vi lave vores egen zendoodle. Dette blev gjort med en bestemt størrelse kvadratisk, hvidt papir, og med diverse sorte skriveredskaber.
Noter
- Zen betyder meditation og kan findes inden indenfor Mahayanabuddhismenn, som er udbredt i Kina, Japan, Vietnam og Korea. Zen lægger vægt på meditation som et redskab for at opnå indsigt og opmærksomhed. En central ide er at opnå opmærksomhed ved at dyrke frem en sindstilstand af umiddelbar tilstedeværelse uden at filtrere indtrykkene intellektuelt.
- Gyldendals røde
Doodle; vb. "Sidde og tegne kruseduller (mens man keder sig). sb. Kruseduller."
Julie Nord

Fakta
- Født 1970 (KBH)
- I sine billeder arbejder Julie Nord med opløsning af det forventede; bl.a. ved at blande eventyr, pyntelige, børnebogsillustrationer, populærkultur og andre velkendte genrer til noget nyt og foruroligende (Wikipedia)
Refleksion
”Jeg kunne have brugt væsentligt længere tid må min zendoodle, og ville derfor ha' opnået et bedre og mere detaljeret resultat.” - Tobias
Hvad kommunikerer zendoodles?
Af ordet zen – altså en mediativ tilstand hvor man kan er fokuseret og vender blikket ind af?
Jeg kommer til at tænke på artiklen af K.Arvidsen (Problemer i billedkunstfaget) - reformpædagogikkens tanker om ”selvterrapi” der ligger i det visuelle kommunakation. Kan zendoodles bruges som en selvterrapi og skal vi ligge op til det i billedkunstfaget?
Billedanalytis arbejdes med sort/hvis farver og brugen af monstre til at skabe komposition i billedet. Alt er skal ud af noget andet figure og billedet er skabt af ander figuere.
Perspektivering
Ift. folkeskolen kan Zendoodles bruges som vi har gjort til selvprotræt hvor det at det skal ligne eleven ikke er i fokus da man snyder med at kopire billedet over. Det er mønstret i fokus og hvordan man kan udfylde rum!
Det at udfylde rum står centralt i zendoodles og er en god teknik at have fx når det skal arbejdes med skulptur og kollage.



Ingen kommentarer:
Send en kommentar