Vi skulle lave en animationsfilm, med fokus på stopmotion, med en varighed på max 2 min. Formålet med filmen var, at tage udgangspunkt i et visuelt fænomen/kunstværk fra London/turen. I vores animationsfilm, har vi valgt at tage udgangspunkt i stopmotion og det visuelle fænomen: mumier, liv og fortælling.
Vores visuelle repræsentation af vores valgte temaer: mumier/liv/død
I skal i produktionen forholde jer til brug af animationsfilmens virkemidler i forhold til jeres fortælling/ udtryk.
Altså forhold jer til forholdet mellem kodning og jeres formodede afkodnings muligheder
Forhold jer til didaktkikens Hvad – Hvorfor – Hvordan i forhold til, at børn producerer animationfilm i grundskolen
- At I får indsigt i udgangspunktets betydning
- … formuler selv flere mål
- Efterfølgende formuler, hvad I har syntes, har været godt eller ikke godt.
Færdige produkt
Den færdige film
Refleksion
Vi startede forløbet med, at søge viden fra British Museums hjemmeside og undersøgte kategorien ”mumier”, for at finde nærmere inspiration. Derefter kiggede vi på filmen ”the Mummy” fra 1932 med fokus på inspiration til handling, effekter, farver, lys, sminke osv. Vi har herefter samlet vores erhvervede viden på skrift og lavet en drejebog, som vi gik ud fra. I drejebogen skrev vi handlingen ned og hvilke figurer, som skulle bruges i filmen. Vi frem til materiale og redskaber til filmen, herunder: kamera, tøj, sminke, farver osv.
Fra den originale "The Mummy" fra 1932. Vores primære visuelle inspirationskilde. Tonen blev dog væsentligt anderledes, og i sidte ende mere komisk. Vi konkluderede efter diskussion på klassen, at dette skyldes valg af lyd i vores færdige produkt.
Før arbejdet med filmen, reflekterede vi meget over, hvordan filmen kunne laves på den mest effektive og hurtigste måde, men også på, hvordan resultatet ville blive mest tilfredsstillende for os og for opgaven i sig selv. Vi havde ikke meget tid til forløbet og dette kunne også perspektiveres til undervisningen i folkeskolen, hvor eleverne heller ikke har ret mange timer at gøre med.
Under arbejdet med filmen, reflekteret vi en del over, hvordan hele filmen skulle sættes sammen, dette med hensyn til klippene undervejs i optagelserne og bagefter med redigering. Vi kunne reflektere, at den måde vi lavede og redigerede filmen på, som var meget avanceret i forhold til elevernes kunnen i folkeskolen, var en tand højere i niveau og derfor ville det være nemmere, at bruge et andet program på fx en ipad, hvis dette skulle laves i folkeskolen. Eleverne ville have nemmere ved at bruge et lettere program på en ipad.
Fra vores produkt. Inspirationen fra den originale film fra 1932 kan ses i opsætning, samt makeup. Dog ikke så meget på lys siden. Havde vi haft mere tid til opgaven, ville lyset havde været bedre.
Efter arbejdet med filmen, reflekterede vi over, forløbet generelt og hvad vi evt. kunne have gjort bedre osv. Vi kom frem til, at filmen ikke var så let at redigere alligevel, da der blandt andet skulle være styr på en del med tempoet i filmen. Tempoet måtte ikke være for hurtigt og heller ikke for langsomt, samtidigt med, at det ikke måtte være for flydende i en stopmotion film. Derfor kom vi frem til, at det i hvert fald ikke var let. Derudover, med så kort tid til opgaven, var det heller ikke nemt at finde alle rekvisitter og få helt styr på farver, lys osv. så, at det blev helt tilfredsstillende.
Alt i alt kom vi frem til, at det var rigtig sjovt at lave animationsfilm, herunder stopmotion og at eleverne i folkeskolen også vil synes det samme, men at det kræver mere tid, til at lave sådan et forløb. Eleverne skal have styr på selve redskaberne, programmet, rekvisitterne og redigering. Derfor, vil det kunne lade sig gøre, at lave et fuldt tilfredsstillende forløb med animationsfilm, hvis eleverne fik mere tid.
Visuel inspiration til vores hieroglypger i baggrunden af filmen.
Det er blevet nemt i dag an animere. Alle der har lidt teknings kunne kan bruge animation som et værktøj til at udtrykke sig visuelt. Det er nok også derfor det er et populært medie at bruge da det har uendelige anvendesesmuligheder. Se perspektivering for flere typer af animation i stop-motion genren.
Perspektivering
I dette perspektiverende eksempel, har vi med en "billede for billede" rekreation af et originalt produkt. Hvor vores film var klart inspireret af den klassiske "The Mummy" film fra 1932, er denne lego stop-motion film direkte kopierende. Desuden bliver der brugt udelukkende rekvisitter, og ingen faktiske mennesker i lego udgaven. Man kunne tilnærme sig at lego-udgaven af filmen hælder sig op af termet parafrase, da den på nogle punkter virker satirisk i forhold til det originale materiale. Se parafrase afsnit, for flere observationer om emnet.
vs
Set i forhold til grundskolen
Kulturens Animation; Stopmotion film, Animations film og de teknikker de bruger. Disneys film og tegneteknikker som bruges til at animere. Reklamer som er amineret. Film som indeholder CGI effecter som er animeret. Man finder næsten ikke noger visuel kultur i dag som ikke kan indeholde noget form for animation der giver en effect. Derfor skal eleverne gøres bekende med metoder og baggrunden for aniamtion, når de hverdag møder animation. Dette som et led i den æstetiske dannelse.




Ingen kommentarer:
Send en kommentar