- Kreere menneskelige skikkelser med få redskaber
- Ikke fokus på realisme
- Fokus på korrekt form, (men ikke realisme)
- Opstilling og komposition af scener
I dette forløb fik vi til opgave at konstruere figurer ved brug af simpelt ståltråd og ostevoks. Ostevoksen var i forskellige farver. Dette gav os mulighed for at skabe forskellige typer af menneskelige skikkelser.
Opgave
Krybbespil til brug i et slideshow på UCN Aalborg
Fælles film noter
Stikord:
- Lesbisk par
- Hjemløse
- Indkøbsvogn som æsel
- 3 vise mænds rejse - bilkø over bro
- de 3 vise mænd spilles med statsoverhoveder/skuespillere/idoler
- hellig undfangelse - utroskab - kristendommen er grundet i en løgn
- Hvordan er Maria blevet gravid? - ved en sæd doner
- Englen er personen som er budbringer af meddelelsen om at Maria har født englen kunne være en drukkenbolt
- Folketælling - Registeret ægteskab på kommunen/rådhuset
DIGITAL BILLEDFORTÆLLING i PowerPoint
En moderniseret julefortælling uf fra Juleevangeliet.
Fortællingen består af fotos af ostevoksfigurer arrangeret i forskellige tableauer med tilhørende tekst.
PowerPointen må max bestå af 18 slides.
Jeres udfordringer er:
At genfortælle juleevangeliet som en nutidig relevant fortælling, hvor juleevangeliets budskab respekteres
At modellere udtryksfulde ostevoksfigurer (en voksen person på ca. 20 cm) som repræsentanter for julefortællingens personer og andre figurer
At iscenesætte figurerne i enkle og udtryksfulde rum i forhold fortællingens handling
At fotografere fortællende med brug af forskellige synsvinkler, beskæringer, farver og lyssætning
At arbejde med forskellige overgange mellem de enkelte fotos i forhold bl.a. flow og brud
At vælge den rette enkle tekst og typografi til billedfortællingen
…
… selv at formulere læringsmål og kompetencemål for forløbet for jer selv
… at samarbejde og at være forpligtet på fælles projekt både i jeres gruppe og i forhold til hele holdet
Anslag: Slår tema og intriger an og giver en antydning af, hvad fortællingen handler om. Fungere som appetitvækker.
Præsentation: Præsentation af personer, tid og sted. Giver således kerneoplysninger i fortællingen: hvem, hvad, hvor og hvornår.
Uddybning: Personer og miljøer tilføres mere nuancerede egenskaber. Relationer mellem personerne opstår og giver baggrunden for konflikten.
Point of no return: Angiver det sted, hvor det bliver tydeligt at en konflikt er uundgåelig. En eller flere af personerne er tvunget til at handle. Noget vil ske.
Konfliktoptrapning: Konflikten mellem personerne tager fart og eskalerer det dramatiske forløb.
Klimaks: Konfliktens højdepunkt og afgørelse.
Udtoning: Konflikten er forløst og fortællingens univers er tilbage i en "normal" tilstand. Det kan være tid til eftertanke, en konstatering af, at verden går videre eller lidt om hvordan det går med personerne her fra.
Karaktererne
Maria (Lenette)
Josef Josefine (Camilla)
Jesus barnet (Morten)
2 hyrder drankere (Kristina, Mette og Hanne)
Kro ejer overlægen (Anna)
Sæd assistent (Gro)
Rekvisitterne
Ledestjernen
Æsel indkøbsvogn (Simon)
Engel pil i affald/flasker
Sceneopbygning
Scene 1: ( Maria og Josef kommer gående på Landevejr. Cyklen er flad)
Det skete i de dage i december engang, da de første lærerstuderende satte julen i gang.
Scene 2: (Maria og Josef kommer til en kro)
Parret undrede sig stadig over den uventede graviditet, trods at de slet ikke havde været i ”julekanen” sammen.
Scene 3: (Maria og Josef spørger krofatter om det er plads)
” Vi har desværre ikke plads…BØVS!”
Scene 4: ( M og J søgere videre på landevej)
Der blev søgt og søgt efter ly til at føde…
Maria havde dog drømt om at føde i et badekar.
Scene 5: ( De ser stalden og peger derhen)
”Se en stald”
Scene 6: (Inde i stalden)
Skrigene var overstået efter den hårde fødsel.
Maria kunne havde drømt om en epidural blokade under andre omstændigheder.
Men nu nød de deres dejlige søn
Scene 7 (englene sidder på en sky og skriver en SMS)
Ingen tekst
Scene 8: (Natteravnene får en SMS)
Ingen tekst
Scene 9: ( SMS close up)
Her ses billedet af SMS beskeden
Scene 10: ( Natteravnene ser en lygtepæl og den lede stjerne over stalden)
Natteravnene fandt stalden og så med glæde ledestjernen
Scene 11: (Natteravnene er ankommet til stalden og svøber Jesus i en gul vest)
Natteravnene hjalp de unge par ved at svøbe det i en af deres neongule veste.
De brød ud i skønsang
”alt for længe har vi været natteravn”
Og tænk nu engang med Jesus i vor favn”
Scene 12: (fulderikker kommer væltende)
”SKÅL OG GLÆDELIG JUL”
Reflektion
Det at kunne lavet en fortælling og finde en røde tråd er vigtigt ift. alle fag. Man skal kunne formidle i næsten alle situationer resten af livet. Denne øvelse er som træning i formidling – Kommunikations Kompetence.
Hvorfor laver vi mennesker visuel kultur men dukker, når computeranimation er opfundet? Hvad er det som holder os fast ved den fortælling?
Perspektivering
I en didaktisk kontekst kan dette forløb ses som værende en del af formlæren for eleverne. Forståelse at hvordan et barn adskiller sig fra en voksen, og forståelse for hvordan vægt og komposition spiller ind i en scene. Dette emne kan kædes sammen med et af de næste som er animation; Elevern i folkeskolen skal øves i at skabe visuelle fortællinger if. Fælles mål.
Kulturens visuelle fortællinger; Tim Burtons Stopmotion dukke film, som ”Corpse Bride”, ”Nightmare before Chrismas”, mm..
Det at kunne bruge en anden udtryksform end ens krop, men stadig en krop i form af en figur.


Ingen kommentarer:
Send en kommentar