Billedkunst faget & vores fælles mål

Billedkunst på UCN Aalborg omhandler primært viden om billeder.

Forstået i en bredere kontekst, bliver billedkunst på UCN præsenteret som et fag der giver perspektiv i forhold til forskellige visuelle medier.

Subjektive holdninger bliver det plads til i alle emner inden for faget. For eksempel i arkitekturen, hvor funktionen som regel er umiddelbar. Form følger dog ikke altid funktion, og dette bliver også belyst i arkitektur afsnittet af denne portefølje.


De diagonale linjer på siden af Gug Kirke. Dette tilfælde har vi at gøre med "form før funktion".

Billedfremstillinger så som Zendoodles og tableau vivant giver os rig mulighed for at "komme kunsten ved", og sørger for at vi som aktiv deltager i kunsten, kan inkorporere os selv. Denne aktivitet bliver et løbende fokuspunkt i porteføljen, da det i sidste ende er vigtigt for os som billedkunststuderende, at kunne aktivere eleverne, for i sidste ende at kunne formidle viden om billedkunst til den enkelte.

Billedkunst faget spænder derfor bredt, og er et alsidigt og mangfoldigt fag, som har ikke blot kunst, men også kultur i fokus. Derfor er faget også relevant til brug i mange former for tværfaglige forløb. Især er billedkunst-dansk en populær kombination. Mere om dette senere i porteføljen.

Fælles mål som billedkunst studerende

Først og fremmest skal vi have forståelse for, at kunne anvende billedkunst fagets fagdidaktik og hovedområder, i en begrundet og reflekteret undervisning.

Vi skal desuden kunne kommunikere, samt differentiere imellem brugen af forskellige billedmæssige fremstillingsformer, samt medier og genrer.


Derfor er det vigtigt for os som kommende billedkunstlærere, at kunne kommunikere forskellighederne i diverse billedlige udtryksformer. For eksempel ved Matthias Grünewald, er det vigtigt at kunne forklare eleverne om hans samtidige kunstner og stilart. Desuden er det vigtigt at kunne sætte et emne så som dette op med andre tidsperioder, således eleverne kan få sig et større "verdensblik" over hvordan billedkunsten udformer sig. Både i forkellige dele af verdenen, men også i forskellige udtryksformer. Hvordan var arkitekturstilen for eksempel under renæssancen, og hvordan afspejles dette i malerkunsten i samme periode?

Set i lyset af overstående billedbeskrivelse skal vi derfor også kunne udvælge, begrunde og formidle relevante faglige indholds aspekter, og relevante undervisnings- og arbejdsmetoder. Ellers bliver vi ikke i stand til at kunne skabe et sammenhængende forløb for eleverne.

Forståelsen for at eleverne har forskellige forudsætninger for læring er også meget vigtigt. Derfor er vores mål som studerende i billedkunst også at opnå en samlet forståelse for forskellige klassetrins behov, samt forskellige typer elevers behov mht. læring.

Desuden er planlægning samt evaluering af billedmæssige produkter også vigtige. Når der fremstilles produkter i billedkunst skal vi som billedkunstlærere forstå processerne bag produkterne. Samt være i stand til at evaluere til en grad, hvor vi er i stand til at belyse elevernes innovative kompetencer, med hendblik på udvikling af deres metoder.

Samlet set skal vi derfor opnå en forståelse for billedkunst fagets vigtighed. Dette indebærer også at vi skal være i stand til at kunne formidle billedkunst til andet end blot elever. Vi skal kunne formidle os kvalificeret, både i skrif og i tale til f.eks forældre og tidsskrifter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar