At opnå kendskab til fremstilling af korte og
præcise beskrivelser af et emne ved hjælp af
billeder og tekst.
- Præsentere os selv for hinanden på en anderledes måde
- Få fokus på den hverdagslige visuelle kommunikation
- Forholde sig til relationen mellem billede og tekst
- Få fokus på forskellige billedsproglige virkemidler som fx synsvinkel, rum, lys, farver, beskæring
- Tale om genre
- Du skal finde ud af, hvilket køkkenredskab, der er dit favoritredskab
- Dernæst skal du lade dig fotografere sammen med det – et slags iscenesat fotografi
- Du skal tænke over, hvordan du vil lade dig fotografere med dit favoritkøkken-redskab
- Til fotoet skal du i en kort tekst supplere dit billedudsagn med relevante informationer om dig og dit køkkenredskab
Ud over dette var formålet i sin helhed også at komme godt i gang med vores billedkunst studier, og derfor fik vi stillet denne mere simple opgave som noget af det første
Tog billeder med iPad, og indsatte baggrund og tekst + billederne med iPad appet kaldet 'PhotoGrid'.
Billeder af køkken i den visuelle kultur
Karolines Køkken på YouTube.
En Arla sponsoreret kanal.
En Arla sponsoreret kanal.
Tim Vladimirs nyeste køkkenprogram
"Stenalderkost" af Thomas Rode Andersen
-Visuel kommunikation (hverdag) samt hvordan tekst og billeder forholder sig til hinanden er formålet med opgaven og kravet for min refleksion.
-Selvom et billede siger mere end tusiende ord supplere tekstem med det info som støtter kommunikationen i billedet.
-Vi danner som tilskure til billedet en fortælling/meing ud fra billedet så snart vi ser det (Tegn Mening). Men for at spore tilskuer ind på meningen/en bestemt historie, træder teksten ind og domminere. Derved bliver man som tilskure vist hen til hvad billedet vil.
-Visuel hverdags kommunikation er en begreb der dækker noget vi møder hverdag, så som reklamer og medier. Her opstiller vi et billede, med henblik på at præsenter en ting i centrum. Med personen omkring, men ikke i fokus.
Efter endt aflevering af opgave, føler jeg at jeg har opnået en bedre forståelse for brugen af billeder i forhold til tekst. Trods opgavens simplicitet, fik jeg en bedre forståelse af komposition og blikfang.
Perspektivering
I forhold til grundskolen kan denne præsentationsmetode bruges til alternativ præsentation. Man får noget andet i fokus (køkkenredeskabet), men samtidig støtter teksten og billedet en præsentation af personen. En god ”dealbreaker” når man mødes første gang.
Skal man kunne sætte denne øvelse ind i en større sammenhæng, er det relevant at se på dette i en undervisnings-sammenhæng. Uanset om eleverne har adgang til iPads eller ej, vil de være i stand til at kunne lære at producere et sådan et produkt her. Dette kunne eventuelt bruges som en "ugens fortæller-ordning", hvor en elev pr. uge fremlægger om en ting eller et emne, ved brug af disse billedlige redskaber. Uanset hvad, så er det centralt at eleverne når at opnå forståelse for mediet iPad(PhotoGrid), eller andre værktøjer.
Denne øvelse behøver ikke at være digital, og kan laves i mange afskygninger i en billedkunst-kontekst.




Ingen kommentarer:
Send en kommentar