- At få erfaringer med især tableau vivant og parafraser, at involvere sig med ”hud og hår” (krop) i et kunstværk
- At bruge de relevante fagtermer aktivt
- At reflektere tableau vivant og parafraser i forhold til egen læring og i forhold til undervisning i billedkunst- og i danskfaget i folkeskolen
- At opleve store kunstværker
- At få erfaring med indsigtsgivende og sjovt gruppearbejde
- At lære at overvinde afstanden mellem elevers ’her-og-nu-liv’ og billedværket
- At forvandle æstetisk passivitet til kreativ aktivitet
- ---
- evt. delvist at forberede en-dags-praktikken i folkeskolen
I dette forløb skulle vi vælge et bestemt billede og grundigt iagttage værket. Ideen med opgaven var at vi skulle lave et tableau vivant ud fra billedet. Dette vil sige at vi skulle iscenesætte os selv, set i forhold til billedet. Fantasien skulle bruges, og det var vigtigt at en fra gruppen skulle agere instruktør.
Iagttagelser af billedet; Kongefamilien
Gruppe 2 billeder af kongefamilien
Parafrase af gruppe 2 billede af Kongefamilien
Reflektion - Tableau Vivant
Det var vigtigt for os at opnå en forståelse for positur, mimik og placering i forhold til billedet. Hovedsageligt var formålet med øvelsen at få en forståelse for hvad tableau vivant er, og hvordan dette kan bruges i en eventuel udvidelse, eller en parafrase kontekst. Vi har derfor også opnået at bruge relevante fagtermer. Ud over dette har vi også set på tableau vivant i en undervisnings sammenhæng, og som eventuelt brug i en billedkunst-dansk kombination.
I arbejdet med Tableau Vivant har jeg erfaret nogle råd fra vores grundbog i Billedkunst samt praksiserfaring fra praktikken;
I praktikken brugte jegTableau Vivant som undervisningsmiddel i en 3 Klasse. Jeg opstillede hvikle billeder man kunne vælge at arbejde med og vi brugte et par lektioner forud for arbejdet med Tableauet, tl at øve kropssprog og hvad man skal være opmærksom på.
Det kræver mange man at lave Tableau Vivant som undervisningsform da der er mange grupper som er flere steder og man skal som undervisner gerne have overblikket. Det vil hjælpe meget hvis klassen er en medet selvvirksom klasse! Dertil skal det siges at denne arbejdsform ligger op til træning af Handlekompetence samt selvvirksonhed.
Selve metoden er en analyseform hvor du som tilskuer bliver tvunget ind i billedet og tager stilling til billedet ud fra at du skal bruge din krop og efterligne billedet. Derved adskiller den sig fra den trationelle tilgang til billedeanalyse hvor samtale om billedet er centralt. Her observere du, samtale og gør, frem for observere og samtale. Figur 35 s. 43 – Lærerens grundbog til indskolingen
I praktikken introducerende jeg også et begreb kladet ”Hånden” som var enkelt billedeanalyse forud for Tableauet
Perspektivering
Didaktiske overvejelser
- Den enkelte bliver aktiv deltager i kunsten
- Kunsten kan forstås på en potentiel ny måde
- Nye tanker omkring det valgte kunst bliver frembragt
- Original analyse er ikke længere nok
Tableau Vivant var en selvskabsleg for overklassen til store fester. Der var gerne rigtig mange mennesker med.
I folkeskolen kan jeg se pointen i at bruge en her metode som tilgang til billedeanalyse, da eleverne får brugt deres krop (Herved får vi også begævelse ind i undervisningen jf. Undervisningsministeriet) – Det lære gennem en legende tilgang, som en forklædt billedanalyse.
Til større børn er den også god da outkommet af Tableauet vil være større og man kan evt lave parafraser og billedfortællinger som udbygning.
Mål med opgaven
Indhold:
Målet med opgaven er at finde et kunstværk på skolen og brug Semiotikken til at analyser kunstærket.
Tegn Koder Betydning
Tilsidst skulle vi interagere med værket på en måde. Sætte ens krop i forhold til værket
Formålet er at man åbner sig for værket – typisk kan man hurtigt lukke sig for værket – metode at se anderledes på værket
Originale billede
Tegn
Linjerne er primært organiske, men også få geometriske former (trekanter, cirkler)
Farverne er primært naturlige, men få "pangfarver" springer frem
Meget rødt!
Grøn hud på "mændene"
Interagere med billedet
Denne metode ligger sig op af det forgående emne; Tableau Vivant.
Vi bruger igen vores krop, men frem for at gå ind og kopiere billedet integrere vi med det. Det åbner en ande dør til hvordan du forholder sig til billedet eller arkitektur?! Hvordan er menneskets krop i forholdt til kunstværket og hvad gør det ved en? Her kommer den æstetiske læring ind i billedet.
Vi bruger metoden Tegn | Koder | Betydning. Og igen tvinges vi ved at bruge vore krop ind i billedanalysen. Men ikke den trationelle samtale, men samtale om de tre punkter som skal danne grunden til hvordan vi integrere med værket.
Det at formålet er at åbne sig for værket, da man mange gange kan overse værker når man er ude, evt på museeum, er en god træning til estætisk læring. Eleveren bliver opmærksomme på nogen værker som de måske ikke i forvejen vil have set. Det handler om at skabe så mange fasetter af den visuelle kultur som mulig.
Metoden er også god til ekskurtioner ud af huset hvor elever kan få til opgave et tage et billede og integrere med værket. Samt tænke over det tre punkter som er overskueligt.
Arbejde med parafrase
Læringsmål
- Opnå forståelse for billeder/kunst til brug yderligere
- Bruge forståelse for kunst til at skabe noget nyt
- Skabe noget nyt ud fra hvilken kunst der er observeret
- Skabe noget omvendt og/eller satirisk baseret på den originale kunst
Opgaven "skab en parafrase"
- fokus på læring i form af "leg"
Yderligere perspektivering
Her ses kunst og forskellige hverdags-elementer blive brugt i en satirisk kontekst. Parafrasen opstår i det at der bliver lavet om på billedernes originale funktion.
I arbejdet med Tableau Vivant har jeg erfaret nogle råd fra vores grundbog i Billedkunst samt praksiserfaring fra praktikken;
I praktikken brugte jegTableau Vivant som undervisningsmiddel i en 3 Klasse. Jeg opstillede hvikle billeder man kunne vælge at arbejde med og vi brugte et par lektioner forud for arbejdet med Tableauet, tl at øve kropssprog og hvad man skal være opmærksom på.
Det kræver mange man at lave Tableau Vivant som undervisningsform da der er mange grupper som er flere steder og man skal som undervisner gerne have overblikket. Det vil hjælpe meget hvis klassen er en medet selvvirksom klasse! Dertil skal det siges at denne arbejdsform ligger op til træning af Handlekompetence samt selvvirksonhed.
Selve metoden er en analyseform hvor du som tilskuer bliver tvunget ind i billedet og tager stilling til billedet ud fra at du skal bruge din krop og efterligne billedet. Derved adskiller den sig fra den trationelle tilgang til billedeanalyse hvor samtale om billedet er centralt. Her observere du, samtale og gør, frem for observere og samtale. Figur 35 s. 43 – Lærerens grundbog til indskolingen
I praktikken introducerende jeg også et begreb kladet ”Hånden” som var enkelt billedeanalyse forud for Tableauet
Perspektivering
Didaktiske overvejelser
- Den enkelte bliver aktiv deltager i kunsten
- Kunsten kan forstås på en potentiel ny måde
- Nye tanker omkring det valgte kunst bliver frembragt
- Original analyse er ikke længere nok
I folkeskolen kan jeg se pointen i at bruge en her metode som tilgang til billedeanalyse, da eleverne får brugt deres krop (Herved får vi også begævelse ind i undervisningen jf. Undervisningsministeriet) – Det lære gennem en legende tilgang, som en forklædt billedanalyse.
Til større børn er den også god da outkommet af Tableauet vil være større og man kan evt lave parafraser og billedfortællinger som udbygning.
Interagere med Kunstværk
Mål med opgaven
Indhold:
Målet med opgaven er at finde et kunstværk på skolen og brug Semiotikken til at analyser kunstærket.
Tegn Koder Betydning
Tilsidst skulle vi interagere med værket på en måde. Sætte ens krop i forhold til værket
Formålet er at man åbner sig for værket – typisk kan man hurtigt lukke sig for værket – metode at se anderledes på værket
Originale billede
af Ida Thorhauge
Tegn
Linjerne er primært organiske, men også få geometriske former (trekanter, cirkler)
Farverne er primært naturlige, men få "pangfarver" springer frem
Meget rødt!
Grøn hud på "mændene"
Koder
- Urealisme
- Uvirkeligt
- Transparent (trøjerne på baggrund)
- "Space Cowboys" kommer på sinde
Betydning
- Abstrakt
- Ikke-Abstrakt (menneskelige former i forggrunden)
- Set fra potentiel modstanders synsvinkel
- Ikke-Abstrakt (menneskelige former i forggrunden)
- Set fra potentiel modstanders synsvinkel
- Den grønne hud, deres beklædning, samt de stærke farver gør billedet intenst
- Transparent og uvirkeligt. Som om vi bliver mødt af noget fremmed
- Mexicaner/cowboy hatte signalerer noget som i hvert fald ikke stammer fra DK
- Mexicaner/cowboy hatte signalerer noget som i hvert fald ikke stammer fra DK
- Vi kan associere med billedet set i forhold til fiktionens verden. Både science-fiction, samt western genren fra film.
Interagere med billedet
Denne metode ligger sig op af det forgående emne; Tableau Vivant.
Vi bruger igen vores krop, men frem for at gå ind og kopiere billedet integrere vi med det. Det åbner en ande dør til hvordan du forholder sig til billedet eller arkitektur?! Hvordan er menneskets krop i forholdt til kunstværket og hvad gør det ved en? Her kommer den æstetiske læring ind i billedet.
Vi bruger metoden Tegn | Koder | Betydning. Og igen tvinges vi ved at bruge vore krop ind i billedanalysen. Men ikke den trationelle samtale, men samtale om de tre punkter som skal danne grunden til hvordan vi integrere med værket.
Det at formålet er at åbne sig for værket, da man mange gange kan overse værker når man er ude, evt på museeum, er en god træning til estætisk læring. Eleveren bliver opmærksomme på nogen værker som de måske ikke i forvejen vil have set. Det handler om at skabe så mange fasetter af den visuelle kultur som mulig.
Metoden er også god til ekskurtioner ud af huset hvor elever kan få til opgave et tage et billede og integrere med værket. Samt tænke over det tre punkter som er overskueligt.
Arbejde med parafrase
Læringsmål
- Opnå forståelse for billeder/kunst til brug yderligere
- Bruge forståelse for kunst til at skabe noget nyt
- Skabe noget nyt ud fra hvilken kunst der er observeret
- Skabe noget omvendt og/eller satirisk baseret på den originale kunst
Opgave: skab et Tableau vivant
- Komposition
- Lysfald
- Farver
- Tema
Tage et foto. Sammenlign med det oprindelige billede
Opgaven "skab en parafrase"
| - eventuelle rolleombytninger - brug eventuelt samme tema (ikke nødvendigvis et krav) |
Perspektivering og didaktiske overvejelser
- billederne bliver bearbejdet på en anderledes måde
- kravene for resultaterne er ikke så store
Brug af parafraseøvelser/parafraseforløb i undervisningen, giver eleverne mulighed for at "lege med kunsten". Det er en lettere form for undervisning, som er i stand til at aktivere eleverne. Desuden er der en frihed som følger med i denne typenundervisning, så eleverne ikke føler at billedkunst bliver for mekanisk og struktureret.
Yderligere perspektivering
Her ses kunst og forskellige hverdags-elementer blive brugt i en satirisk kontekst. Parafrasen opstår i det at der bliver lavet om på billedernes originale funktion.


Ingen kommentarer:
Send en kommentar