Målet med forløbet
- Nøgleprincipper, samt elementer i arkitekturen/fagtermer
- Stilenes historie. Terminologi for forskellige stilperioder
- Modelskabning/visualisering af vores ideer
- Bruge arkitekturforløbet i en didaktisk sammenhæng
I dette forløb fik vi til opgave at undersøge arkitektur på forskellig vis. Først og fremmest skulle vi dele os op i grupper, hvor vi hver især valgte en bygning i Aalborg. Derefter fik vi en opgave som gik ud på at lave vores eget fiktive bygningsværk, og lave en arkitektur-miniature af denne. Ud over dette var vi også på udflugt til både Gug Kirke, og Fjordbyen i Aalborg. Desuden havde vi til opgave at observere Musikkens Hus, samt interagere med det. Disse observationer og noter vil blive delt i dette afsnit.
Mål med undervisningen
Alt sammen var for at give os en forståelse for arkitekturens forskellige udtryksformer og funktioner.
Form og funktion var vigtige termer at stifte bekendtskab med.
Gug Kirke
Hvad/hvorfor
Vores arkitektturforløb inkluderede også en udflugt til Gug kirke.
Her fik vi kendskab til en mere morderne form for arkitektur, og især når det handler om kirkearkitektur. Derfor tog vi mange billeder, og havde mange diskussioner vedrørende form kontra funktion.
Mål med undervisningen
Målet med denne udflugt var at observere et moderne stykke arkitektur. Den atypiske kirkeform, både udvendigt og indvendigt var en vigtig øjenåbner for os, da kirken nærmest fungerede som en form for parafrase, på hvordan en kirke burde se ud.
Reflektioner
Denne udflugt gav os alle inspiration til hvorledes vores egen moderne arkitekturmodel kunne opbygges. Specielt var ideen med vandet fra døbefonden som dryppede ned af en kæde, med til at give ideen til centerskulpturen i vores egen model kaldet ”kolossen”. Se næste afsnit.
Hvad/hvorfor
Under vores arkitekturforløb fik vi senere til opgave at lave vores egen model. Modellen skulle tegnes op med mål, og skulle derefter produceres. Slutresultatet blev en fremstilling af vores arkitekturmodel, med dertilhørende beskrivelse af form og funktion.
Mål med undervisningen
Målet med denne undervisning var at opnå forståelse for produktion af en ”rå” arkitekturmodel.
Modellen skulle ganske vidst have nogenlunde præcise mål. Dog gik opgaven hovedsageligt ud på,
at vi skulle få kendskab til produktionsprocessen bag en arkitekturmodel.
Ideen med en hurtig og ”rå” model blev forstærket endnu mere, da vi efter at have produceret vores mere detaljerede model,
blev sat i gang med at producere en ”skolemodel”, på en halv times tid. Resultatet blev klart ringere, men vi lærte netop med denne øvelse,
hvor vigtig kommunikation er i gruppearbejde, og især når man er under tidspres.
Vi tog desuden på udflugt til Fjordbyen i Aalborg, hvor vi fik et indblik i alternativ arkitektur og kultur.
Turen var meget afslappende, og vi havde meget fokus på både husenes forskellighed, men også mangfoldigheden og sammenholdet i byen.
En simpel og hyggelig tur, hvor der ventede nye ting om hvert et hjørne.
- Rummenes funktion
- "Form follows function", og hvor dette er brudt
Her ses indgangshallen til Musikkens Hus. Vi blev i gruppen enige omkring at dette var en meget funktionel entre, hvor formen var dikteret primært af funktionen. Vi havde overvejet at tage til Musikkens Hus en aften hvor der var mange mennesker, men dette blev ikke til noget. Meningen med et andet besøg, ville have været at kunne se om bygningen var funktionel når der er mange mennesker, og hvad dette ville gøre for bygningens helhedsudtryk.
Vi bemærkede derfor at temaet for Musikkens hus, var at imødekomme folk med store åbne kolde rum, for derefter at kunne tage dem ind i varmen hvor koncerterne skulle finde sted.
- Amøbeformerene.
- Dråber i vandet.
- Musikkens Hus ligger ude til vandet.
Reflektion
Vi ser på emnet Arkitektur som et emne med meget "kød på". Der er mange muligheder i netop arkitektur rent undervisningsmæssigt. Arkitektur er med til at skabe en større virkelighed for os som mennesker, og denne storhed er værd at se på fra alle vinkler, også historiske. Det rum vi befinder os i påvirker os og det samme går arkiteikturen. Derfor skal rummet være behagligt at være i og samtidig hav en funktion. Der har være et væld af –ismer og måder kulturen beskuer det at konstruere rum og arktitektur. Men i brund og grund skaber vi det som alt ander visuel kultur pga vi som mennesker er æstetiske væsner som har skaber trang.
Perspektivering
Ift. grund skolen spiller arktitektur ind evt som tidligere nævnt i forhold til Geografi og byplanlægning som et tævrfaglig emne.
Praksis erfaring siger at elever elsker at sidder og skabe huse som de forestiller sig (forløbet om fremtidens huse). De elementer som der i arktitekturen er påkrævet indenfor de forskellig grene viser sig helt naturlig udspringe af elevernes kreative proces. Skulle de foreksempel lave en kirke kommer stræberbuerne fra den gotiske kirkekunst frem måske, uden de er klar over hvad og hvorfor.
Eleverne skal vide noget om arktitekturen ift almendannelse som vi foretager i grundskolen. De befinder sig i den og omkring den hverdag. Ligesom de i Natur og Teknik skal vide noget om vejret som også befinder sig over det hele. Eleverne bliver påvirket af arkitekturen hver dag, derfor skal vi som lærere give den virkemidler til at kunne forholde sig dertil. Som et led i den æststiske dannelse.
Målet med denne udflugt var at observere et moderne stykke arkitektur. Den atypiske kirkeform, både udvendigt og indvendigt var en vigtig øjenåbner for os, da kirken nærmest fungerede som en form for parafrase, på hvordan en kirke burde se ud.
Reflektioner
Denne udflugt gav os alle inspiration til hvorledes vores egen moderne arkitekturmodel kunne opbygges. Specielt var ideen med vandet fra døbefonden som dryppede ned af en kæde, med til at give ideen til centerskulpturen i vores egen model kaldet ”kolossen”. Se næste afsnit.
Arkitekturmodellen
Hvad/hvorfor
Under vores arkitekturforløb fik vi senere til opgave at lave vores egen model. Modellen skulle tegnes op med mål, og skulle derefter produceres. Slutresultatet blev en fremstilling af vores arkitekturmodel, med dertilhørende beskrivelse af form og funktion.
Mål med undervisningen
Målet med denne undervisning var at opnå forståelse for produktion af en ”rå” arkitekturmodel.
Modellen skulle ganske vidst have nogenlunde præcise mål. Dog gik opgaven hovedsageligt ud på,
at vi skulle få kendskab til produktionsprocessen bag en arkitekturmodel.
Ideen med en hurtig og ”rå” model blev forstærket endnu mere, da vi efter at have produceret vores mere detaljerede model,
blev sat i gang med at producere en ”skolemodel”, på en halv times tid. Resultatet blev klart ringere, men vi lærte netop med denne øvelse,
hvor vigtig kommunikation er i gruppearbejde, og især når man er under tidspres.
Fjordbyen Aalborg
Vi tog desuden på udflugt til Fjordbyen i Aalborg, hvor vi fik et indblik i alternativ arkitektur og kultur.Turen var meget afslappende, og vi havde meget fokus på både husenes forskellighed, men også mangfoldigheden og sammenholdet i byen.
En simpel og hyggelig tur, hvor der ventede nye ting om hvert et hjørne.
Besøg til Musikkens Hus
Mål med besøget
- Observere Musikkens Hus og dets arkitektur
- At opnå forståelse for termerne "form" og "funktion"
- Finde ud af hvorledes mennesker bruger de forskellige rum.- Rummenes funktion
- "Form follows function", og hvor dette er brudt
Her ses indgangshallen til Musikkens Hus. Vi blev i gruppen enige omkring at dette var en meget funktionel entre, hvor formen var dikteret primært af funktionen. Vi havde overvejet at tage til Musikkens Hus en aften hvor der var mange mennesker, men dette blev ikke til noget. Meningen med et andet besøg, ville have været at kunne se om bygningen var funktionel når der er mange mennesker, og hvad dette ville gøre for bygningens helhedsudtryk.
Vi sørgede for at interagere med bygningen, og bemærkede at der var mange kolde flader.
Dette var i stærk kontrast til de varme faver man så inde i koncerthallen.
Vi bemærkede derfor at temaet for Musikkens hus, var at imødekomme folk med store åbne kolde rum, for derefter at kunne tage dem ind i varmen hvor koncerterne skulle finde sted.
- Dråber i vandet.
- Musikkens Hus ligger ude til vandet.
Vi ser på emnet Arkitektur som et emne med meget "kød på". Der er mange muligheder i netop arkitektur rent undervisningsmæssigt. Arkitektur er med til at skabe en større virkelighed for os som mennesker, og denne storhed er værd at se på fra alle vinkler, også historiske. Det rum vi befinder os i påvirker os og det samme går arkiteikturen. Derfor skal rummet være behagligt at være i og samtidig hav en funktion. Der har være et væld af –ismer og måder kulturen beskuer det at konstruere rum og arktitektur. Men i brund og grund skaber vi det som alt ander visuel kultur pga vi som mennesker er æstetiske væsner som har skaber trang.
Perspektivering
Ift. grund skolen spiller arktitektur ind evt som tidligere nævnt i forhold til Geografi og byplanlægning som et tævrfaglig emne.
Praksis erfaring siger at elever elsker at sidder og skabe huse som de forestiller sig (forløbet om fremtidens huse). De elementer som der i arktitekturen er påkrævet indenfor de forskellig grene viser sig helt naturlig udspringe af elevernes kreative proces. Skulle de foreksempel lave en kirke kommer stræberbuerne fra den gotiske kirkekunst frem måske, uden de er klar over hvad og hvorfor.
Eleverne skal vide noget om arktitekturen ift almendannelse som vi foretager i grundskolen. De befinder sig i den og omkring den hverdag. Ligesom de i Natur og Teknik skal vide noget om vejret som også befinder sig over det hele. Eleverne bliver påvirket af arkitekturen hver dag, derfor skal vi som lærere give den virkemidler til at kunne forholde sig dertil. Som et led i den æststiske dannelse.







Ingen kommentarer:
Send en kommentar